Tak cantik

Dalam dunia ini terdapat perbagai rupa paras yang berbeza beza . Tapi dimata allah semua cantik cantik belaka tiada yang diketepikan. Hanya kita ja tak tahu. Di samping itu, kecantikan adalah anugerah daripada Allah SWT.

Kecantikan juga adalah merupakan ujian dari Allah untuk manusianya sama ada dari segi rupa paras mahupun bentuk fizikal. Selain itu ,mereka perlu memelihara amanah kecantikan itu dengan sebaik mungkin.

Segelitir masyarakat tidak bersyukur dengan anugerah tuhan iaitu sanggup beroperasi plastik walau apa cara untuk cantik.Bukankah itu sesuatu ujian dari allah? Hal ini berlaku kerana mereka ingin :
1) Disayangi ramai hanya kerana rupa
2) Untuk mendapatkan jodoh yang Hensem/Segak/Bergaya/Kaya
3) Riak

“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah nikmat-Ku kepadamu, dan jika kamu mengingkari nikmat-Ku, maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (Surah Ibrahim, 7)

Betapa beruntungnya menjadi wanita yang tidak cantik. Nak tahu sebab apa ? sebab tidak menjadi tumpuan orang. Tiada orang yang datang merengek bagai dan kamu tidak di ganggu. Hal sedemikian adalah cara Allah untuk meringankan tugas menjaga diri kamu.Selain itu , kamu tidak akan menjadi mangsa syaitan , kamu haruslah bersyukur kerana syaitan tidak dapat memperalatkan kamu iaitu memusnahkan nafsu lelaki dan syaitan juga tidak dapat menghasut kamu dengan semudahnya.

Tak perlu beli produk kecantikkan yang beratus ringgit hanya ingin kulit yang putih, gebu dan halus. Sekadar cantik dimata allah itu pun dah cukup baik.Orang yang cantik dihadapan Allah, secara automatiknya cantik dihadapan manusia. Namun, orang yang cantik dihadapan manusia, tidak semestinya cantik dihadapan Allah. Ingat itu !!!

Biarlah rupa tidak seberapa, asalkan hati baik .Tapi kebanyakan perempuan yang cantik sekarang mempunyai hati yang kotor dan nafsu bermaharajalela dalam diri.

Firman Allah bermaksud: “Katakanlah, jika kamu menyembunyikan apa yang ada dalam hatimu atau kamu menampakkannya, pasti Allah mengetahuinya”(Surah Ali-Imran, ayat 29)

P/s : Tak perlu susah hati sebab tak cantik. Sesungguhnya , allah maha penyayang. Bersyukurlah , kerana kita mempunyai cukup sifat tapi pernahkah kita tahu ada orang yang lebih malang dari kita. Cuba lihat orang yang kurang upaya, MasyaAllah. Mereka sentiasa bersyukur apa yang dikurniakan.Tak macam kita yang tak bersyukur. Malulah dengan mereka ! Walaupun kita tiada jodoh didunia . Insyaallah ada jodoh yang kekal abadi di akhirat kelak.Di syurga nanti tiada manusia yang tidak cantik, semuanya rupawan yang jelita.  Kecantikannya akan di gandakan oleh Allah.Subhanallah!

5 comments: